h1

מייַן טאַטע’ס משפּחה

מייַן טאַטע’ס משפּחה

ביי

בענגט  שאַלין

איבערזעצונג פֿון דאַניש דורך קופּיק אינטערנאַציאָנאַלע

די מחבר פון דעם בוך, בענגט סיאַלין


דער ספר איז וועגן צוויי אידישע פאַמיליעס וואָס ליווד אין פוילן, סזאָלימקזיק און יטזקאָוויטז, און זייערע קינדסקינדער.

סזאָלימקזיק משפּחה – ווען עס יז רעקאָרדעד ווי סזעלענקזעק – ליווד אין לאָמזאַ פּראָווינץ פון פוילן ס נאָרטיסט ווינקל. מיר גייט עס פֿון קאַלקאַ סזאָלימקזיק (זון פון עליאַסז) וואָס איז געבוירן אין 1798. די אַריבערפירן און / אָדער כאַסענע, “די משפּחה איז געווען צעוואָרפן איבער עטלעכע ווילידזשיז אין לאָמזאַ-פּראָוויס. אַרום 1880 מוווד צו אַ צווייג פון דער משפּחה פון פּראַג פון ווארשע, און עטלעכע יאָר שפּעטער מוווד אַ רגע צווייג, איצט רופט שאָלינסקי, די פאראייניגטע שטאַטן.

די דיסקרייבד יטזקאָוויטז משפּחה איז געווען פאַונדיד אין די שפּעט 1870ס, ווען משה יטזקאָוויטז – וואָס מיסטאָמע געקומען פֿון מאָסקווע, רוסלאַנד – כאַסענע געהאַט מיט איין טאָכטער, בלימאַ, וואַרסזאַווסקי פון די משפּחה וואָס ליווד וועסט פון לאָדז אין צופֿעליקער פוילן. בלימאַ איז געבוירן אין זדונסקאַ וואָלאַ. דער יטזקאָוויטז משפּחה אויך מוווד צו פּראַג פון ווארשע און פאַמיליעס סזאָלימקזיק און יטזקאָוויטז אין 1904 איז געווען פארבינדן דורך כאַסענע אָלטער קאַלקאַ הערסזק סזאָלימקזיק און פּעססאַ ראַסזקע (פּאַולאַ) יטזקאָוויטז. בלויז נאָך דעם כאַסענע די פּאָר טראַוואַלד צו קאָפּענהאַגען, דענמאַרק. עטלעכע מענטשן פֿון ביידע פאַמיליעס באַלד פאַלאָוד. עטלעכע יטזקאָוויטז-סיבלינגז טראַוואַלד פֿון דענמאַרק איבער דער ווייטער 10-20 יאָר, ספּעציעל צו די USA. און טייל פון דעם לעבן דור סטשאַלימטזעק – ווי זיי איצט רופט זיך – מוווד אין די 1960ס און 1970ס אין ענגלאַנד צוליב פון כאַסענע. מאַני פון זיי זענען, אָבער, שפּעטער ווי פאַמיליעס מוווד צו ישראל. רובֿ פון די אָריגינעל דאַניש סטשאַלימטזעק’ער האָבן אויך געזעצט אין ישראל.

הייַנט, “מערסט לעבעדיק קינדסקינדער פון דער פּויליש סזאָלימקזיק און / אָדער יטזקאָוויטז אָוועס אין די יו. עס. און ישראל. די אנדערע לייווז אין ענגלאַנד, דענמאַרק, שוועדן, בעלגיע, שווייץ, קאַנאַדע און פֿראַנקרייַך.

קלאַוויש נעמען אין משפּחה טריז סזאָלימקזיק און יטזקאָוויטז, ינדאַקייטינג די קאַנטריז (און סיטיז) אין וועלכע פּערסאָנס לעבן אָדער האָבן ליווד


גוטאָוויקז פֿראַנקרייַך (פּאַריז), פוילן (אָטוואָקק)
יטזקאָוויטז / יצקאָוויטז דענמאַרק, ענגלאַנד, פֿראַנקרייַך, פוילן (קאָלאָ, פּראַגאַ, סיעראַדז), רוסלאַנד (מאָסקווע), שוועדן, USA
דזשויסאָן ענגלאַנד
קיץ USA
נאַדזשמאַן פוילן
ראַפאַלאָוויקז פוילן
סטשאַלימטזעק / סטשאָלימצטשיק / סזעלענקזיק / סזאָלימקזיק דענמאַרק, ישראל, “פוילן (קיסיעלניקאַ, קאָלאַקי, פּיאַטניקאַ, פּראַג, ווארשע)
שאַללין USA
שאָלין USA
שאָלינסקי פוילן (קאָלאַקי, לאָמזאַ, פּיאַטניקאַ), פאַרייניקטע שטאַטן
סדזשאַלין דענמאַרק, ישראל
וואַרשאַווסקי / וואַרסזאַווסקי דענמאַרק, פוילן (ווידאַוואַ, זדונסקאַ וואָלאַ)


האַגדאָמע


די לעצטע דעקאַדעס האָט געוויזן אַ שאַרפּלי ינקריסט ינטערעס אין ייחוס איבער די וועלט. דער דייגע פֿאַר דער פּראָסט מענטשן אין ריסערטשינג איר משפּחה געשיכטע און אַזוי לערנען צו וויסן זיין רוץ, איז געווען מיסטאָמע גורם דורך די אמעריקאנער שרייבער אַלעקס האַליי ס ספר “ראָאָץ” און נישט קלענסטער פון די טעלעוויזיע סעריע פון דער זעלביקער נאָמען וואָס איז געוויזן אין די סוף פון 1970 ‘עס

אין די לעצטע יאָרן, ינטערעס אין ייחוס גלאָובאַלי אַקסעלערייטיד זיין מיט אינפֿאָרמאַציע טעכנאָלאָגיע אַנטוויקלונג מיט די אינטערנעט ווי אַ זוכן געצייג און גענעאַלאָ-יקאַל קאָמפּיוטער מגילה פֿאַר אַדמיניסטראַציע און פּרעזענטירונג פון די דאַטן קאַלעקטאַד.

די גענעאַלאָגיקאַל פאָרשונג – ניט מינדסטער די ייִדיש – נוץ זייער פֿון די יראָן קערטאַן אין 1989. דער מענט אַז די מזרח אייראפעישער אַרקייווז ביסלעכווייז אָופּאַנד זיך און אַקסעסאַבאַל. דער גאַנג איצט איז אַז די גענעאַלאָגיקאַל מאַטעריאַל – אַלגעמיין, ווי גוט ווי ייִדיש – וועט זיין דידזשאַטייזד און קאַלעקטאַד אין דייטאַבייסיז וואָס זענען בארעכטיגט צו אַלע.

מייַן אייגענע ינטערעס אין ייחוס ביגאַן אין די מיד-1990ס, אָבער איך דאַרף האָבן ביי אַ לייטאַנט ינטערעס פיל פריער. אין אונדזער געזעגענונג פּאַרטיי אין אונדזער אַליידזשאַ אין 1982 איך נאָוטיד, צווישן אנדערע טינגז, די דערווייל משפּחה מיטגלידער בערטדייז פֿאַר שפּעטער נוצן.

אין יאנואר 1997 איך האָב באַקומען אַ בליצפּאָסט פֿון פיליסס שאָלינסקי אין וואשינגטאן דק שטח. זי ביי סין אויף דער אינטערנעץ אַז איך איז געווען איר זוכט פֿאַר מענטשן וואָס אָדער וואָר אָדער איז ריסערטשינג דעם נאָמען סטשאָלימצטשיק, און זי האָט געזאָגט אויב מיר – אויף די יקער פון די אַטאַטשט עקסערפּץ פֿון איר משפּחה בוים – איך פרעגן קען זיין משפּחה פֿארבונדן. איך ניו נישט איינער פון יענע, וואָס דעמאלסט ביי די משפּחה בוים, איך באַקומען. אָבער, צווישן אנדערע טינגז, באַשטימט די סיסטעמאַטיש נאָמען געשעעניש קאַלקאַ / בעזאַלעל, איך געשיקט איר מיין טעאָריע פֿאַר די מעגלעך משפּחה ריליישאַנשיפּ. פיליסס קען גלייך באַשטעטיקן די טעאָריע, און ווי דערווייז זי געשיקט מיר איר עקסטענדעד משפּחה בוים, וווּ מענטשן בילאָנגינג צו מיין סטשאָלימצטשיק צווייג האט שוין אַקערד. אין אַ מאָמענט אַזוי איך קען פאַרקניפּן אַן אמעריקאנער משפּחה צווייג, פּלוס אַ אַדישנאַל דזשענעריישאַנז אין פוילן צו מיין יגזיסטינג פאמיליע בוים. לויט קאַנטראַסט, פיליסס פיטאַד מיט מיין דאַניש / אייראפעישער / ישראל משפּחה אַמט. מיר ביי זיי ביידע בעערעך דער זעלביקער צייט געווארן אין די פאראייניגטע שטאַטן און ישראל און דיזיינד יעדער פון אונדזער משפּחה בוים, וואָס וואָלט באַווייזן צו זיין פּאַרץ פון אַ גרעסערע, געוויינטלעך בוים.

פיליסס ‘ינטערעס אין ייחוס ביי עפּעס ביז אַהער געפֿירט צו קאָנטאַקט מיט אַ כידערטו אומבאַקאַנט קוזינע אין קאַליפאָרניאַ, ראָסלין שאָלין. ראָסלין ביי ריסערטשט זיין סזאָלימקזיק אָוועס אין פוילן, און עס איז זי מאַנאַגעד צו שפּור זיי צו די קליין שטאָט פּיאַטניקאַ. ראָסלין פיינדינגז פאָרמד די יקער פֿאַר פיליסס ‘ווייטער פאָרשונג. פיליסס איבערזעצונג צווישן אנדערע משפּחה ס ‘פּויליש סערטיפיקאַץ געווען בארעכטיגט דאַנק צו די מאָרמאָן קירך ס גיגאַנט פּרויעקט צו פאָטאָגראַפיע דאָקומענטן אין מזרח אייראפעישער אַרקייווז.

איך וואָלט ווי צו ווידער דאַנקען פיליסס און ראָסלין פֿאַר זייער אַרבעט, וואָס האט געפֿירט צו אַזאַ וויכטיק בייַשטייַערונגען צו דער משפּחה ייחוס, און זייער צושטימען צו זייער ינפאָר-מאַטיאַן אַרייַנגערעכנט אין דעם ספר.

געוויס די אַפאָרמענשאַנד טענדענץ צו נעמען אַן ינטערעס אין ייחוס, עס קען פילייכט נישט כידעשדיק אַז שוין אַן עטלעכע יאָר פריער ווי דער אַפאָרמענשאַנד ווירטועל סזאָלימקזיק’סקע משפּחה, איז געווען דער דאַניש סטשאַלימטזעק / יטזקאָוויטז-משפּחה קאָנטאַקטעד דורך סטאַנליי סטאַר פֿון ניו יארק סיטי . סטאַנליי ביי טאַקע נייע אַן אַקטיוו מי צו באַקומען אין קאָנטאַקט מיט זיין דאַניש יטזקאָוויטז משפּחה. אין 1995 האט ער מעט זיך מיט די דאַניש יו.ען. דעלאַגאַץ אין ניו יארק פֿעיִקייטן אַן אַרטיקל אויף זיין געבורטסטאג – און מיין – גרויס-באָבע בלימאַ יטזקאָוויטז. דער אַרטיקל איז אין די דאַניש-ייִדיש קעסטקינד מינימיס בלאַט “ייִדיש קאַמיוניטיז” אין 1950. סטאַנליי ביי דעם אַרטיקל איבערזעצונג אין ענגליש, און ער קאָנטאַקטעד הילדור סאַמסאָן, לויט צו דעם אַרטיקל צו האַלטן דער אָפּטראָג שטח און איז געווען גראַנדסאַן פון פøדסעלאַרען. עס ביגאַן אַ מיטשטימונג צווישן סטאַנליי סטאַר און מיין פעטער שמעון סטשאַלימטזעק, אָבער עס איז געווען געשווינד סערענדערד צו מיר. עס טערנד זיך צו סטאַנליי, מיט זיין קוזינע, ראָבערטאַ עלען, ביי קאַנסטראַקטיד אַ משפּחה בוים פון אמעריקאנער יטזקאָוויטז / קיץ צווייג און אויך אין דעם פאַל וועגן דער זעלביקער צייט וואָס איך ביי דיזיינד מיין אייגענע. איך ניו וועגן די יו. עס. פאַמיליעגרענס קיעם – אָבער ניט פילע פּרטים. סטאַנליי און זיין משפּחה האָט אָבער כּמעט שאַקט אַז זיי זענען פּריזענטאַד מיט אונדזער געוויינטלעך משפּחה בוים און קען זען אַז זיי זענען טייל פון אַ גרויס און דזשיאַגראַפיקלי דיספּערסט פאַמיליעס. א פרוכטיק מיטאַרבעט דעוועלאָפּעד צווישן מיר סטאַנליי, ראָבערטאַ, און נאָך אַ שוועסטערקינד, סטואַרט קיץ. איך דאַנקען זיי אַלע אין די כאַרטיאַסט פון זייער ייכעס, משפּחה געשיכטע און פּיקטאָריאַל אינפֿאָרמאַציע, זיי וואַנטעד צו טיילן מיט מיר.

קאַרל סי גאַגע, מיטל גראָווע, ני, האט ביידע ינקריסט און גענוי אינפֿאָרמאַציע וועגן זיין פרוי ‘ס שוועדיש יצקאָוויטז צווייג. מיט קאַרל ס עקספּערטיז אין גענעאַלאָגיקאַל דייטאַבייסיז, ער קען נישט העלפֿן אָבער אויך צו טרעפן אנדערע יטזקאָוויטז-בראַנטשיז. ס משפּחה און דעם ספר בענאַפיטיד פֿון און איך וואָלט ווי צו דאַנקען קאַרל פֿאַר.

מייַן מערסט ווערטפול מקור פון משפּחה געשיכטע איז אַנדאַוטידלי מיין פעטער מאַרקוס סטשאַלימטזעק. די פילע שעה פון שמועסן מיר ביי אין זיין היים און עריקאַ אין טעלז-סטאָון אַרויס ירושלים, גאַווע מיר אַ רייכקייט פון אינפֿאָרמאַציע וועגן די משפּחה ס ‘ערשטע מאָל אין דענמאַרק און אינפֿאָרמאַציע פֿון לעבן אין פוילן, וואָס ער ביי געווארן טאָלד. איך בין צופרידן אַז איך איז געווען ערלויבט צו ווייַזן מאַרקוס מיין גראַטאַטוד און דאַנק פֿאַר אַלע די. איך האָט ביי די מאַרקוס ’90 געבורטסטאג מערץ 2000, צו פאָרשטעלן אים דער ערשטער פּרווו ווערסיע פון דעם בוך. מייַן פעטער מאַרקוס סטשאַלימטזעק פּאַסט אַוועק ביי די עק פון דאָס יאָר. עריקאַ אויך דאַרף דאַנקען דיר פֿאַר בעינג מיין געטריי שליח פון די פריידיק אַרטיקל וואָס נעמען אָרט אין דער משפּחה – אין באַזונדער בערטס.

ווען מיין גענעאַלאָגיקאַל ערשטער אָנצינדן איז ליט, איז געווען מיין קינדשאַפט פריינד פֿון סטאָקכאָלם – איצט ירושלים – סעט דזשייקאַבסאַן מיין ערשטער ינספּיראַציע צוריק אין 1995. האט נייע מיר מיט ופמערקזאַמקייט צו די קיעם פון “ישראל גענעאַלאָגיקאַל סאָסיעטי, וועמענס מיטגלידערשאַפֿט איך האָבן ענדזשויד זינט. צוזאַמען מיט נאָך גוטע געוויינטלעך פריינד פֿון קאָפּענהאַגען, אַרנאָ נאַטשמאַנן, ירושלים, סעט איז דעוועלאָפּעד דער בלויז יגזיסטינג פאַכמאַן ייִדיש ייחוס קאָמפּיוטער פּראָגראַם דאָראָטרעע. סעט און אַרנאָ דאַרפן אַוועקשטעלן זייער דערפאַרונג ביידע אין ייחוס און קאָמפּיוטער שטח בארעכטיגט צו מיר דורך די יאָרן, און איך בין דאָ צו עקספּרעסס מיין כאַרטיאַסט דאַנק.

ווי הויפּט פון אַ גרויס שטאָטיש ביבליאָטעק אין ישראל, עס איז קלאָר ווי דער טאָג צו פרעגן מיין קוזינע, קאַרין עדער, נעטאַניאַ, ישראל פֿאַר איר עפנטלעך מיינונג וועגן דעם מאַנוסקריפּט פֿאַר דעם בוך. איר באַמערקונגען, וואָס איך לאַרגעלי האָבן ינפאָרמד מיר נאָך איך זאָגן דאַנקען דיר פֿאַר.

עס איז קיין צופאַל וואָס איך האָב געבעטן מיין קוזינע, בענט סטשאַלימטזעק, ראַ’אַנאַנאַ, ישראל אויף לייענען דורך דעם ספר. זיין דערפאַרונג מיט וואָרט פּראַסעסינג, איך ביי צו העלפן זיך פון. בענט זאָל האָבן פילע דאַנק פֿאַר די וועג ער האט פּערפאָרמד די אַרבעט אויף. זיין זייער גרונטיק אַרבעט אויף די ספר איז ריזאַלטיד אין נומעראַס באַמערקונגען, וואָס איך האָב געוויינט ווי די יקער פֿאַר אַדזשאַסטמאַנץ אין דעם ספר.

טאָרבען סאַמסאָן, עפראַט, ישראל דאַרף האָבן אַ סאַך פון דאַנק פֿאַר לייענען דעם בוך און פֿאַר זיין באַמערקונגען הויפּט אויף די כיסטאָריקאַל אָפּטיילונג.

נאַטטי עדער, תּל מאָנד, ישראל, האט אַדווייזד מיר ביידע מיט די ספר ס ‘ינלענדיש און יקסטיריער פּלאַן. בלויז אין די לעצטע לבֿנה פון דעם בוך ס אָנהייב נאַטטי, האָב איך געזאָגט פֿאַר ייצע, און ער דרו ליבעראַלי פֿון זיין פאַכמאַן וויסן. ווען ער איז אין קיין וועג “פאַראַנטוואָרטלעך” פֿאַר די ספר ס ‘קוילעלדיק פּלאַן, ער זאָל נאָר האָבן קרעדיט פֿאַר די ספר ס’ קיין positive עלאַמאַנץ אין דעם שטח . איך האָב שוין דילייטיד וועגן אונדזער קאַמביינד קורץ אָבער פרוכטיק צייט פון קאָואַפּעריישאַן, און וואָלט ווי צו זאָגן אַ כאַרטפעלט דאַנקען איר צו נאַטטי פֿאַר זיין אָנגענעם און ערנסט היסכייוועס אין די “פּרויעקט”.

א גרויס דאַנק צו אַלע די משפּחה מיטגלידער דורך די יאָרן האָבן קאַנטריביוטיד צו די אינפֿאָרמאַציע דורך זיך צו אָנעסן פאַמילי גרופע שיץ, אָדער אַנדערש האָבן די ענטפֿער צו “אַנויינג” פֿראגן אין צייט, הויפּט פריי.עס איז זייער גאַנץ אינפֿאָרמאַציע וואָס קאַנסטאַטוץ אַן אויף ייִדיש טייל פון משפּחה טריז.

ווען דער אָנלייגן איז איצט סאַונדאַד פֿאַר אַלע די עקספּערץ וואָס האָבן לייענען דעם שריפט פֿאַר זייערע ספּעציעלע סערקאַמסטאַנסאַז, איך וואָלט לעסאָף ווי צו דאַנקען מיין פרוי נאָאָמי. זי האט מיט איר שאַרף פּאָווערס פון אָבסערוואַציע און זיין סאַפיסטיקייטאַד “קאַמאַנסענס” לייענען די מאַטעריע און קאָט עטלעכע קאַמפּריכענשאַן ערראָרס און סאַגדזשעסטאַד פילע קאַנסטראַקטיוו ענדערונגען. עס איז אויך נאָאָמי, זיין מיט מיין אנדערע, באַלדיק משפּחה דורך די יאָרן איז אָפט ביי צו מאַכן אָן מיין באַלדיק בייזיין. אויף ווייַזן, זיי שטענדיק נו וואו מען קען געפֿינען מיר, ניימלי, אין פירמע מיט מיין פּיסי. דאַנקען דיר פֿאַר אַלע די יאָרן פון כּמעט-אַנדערסטאַנדינג פון דער סומע פון באַשעפטיקונג מיט דער ייחוס אין אַלגעמיין און די וויכטיקייט פון מיין אַרבעט מיט דעם ספר אין באַזונדער. די פּראָבלעם איז אַז איך וועל נישט צוזאָגן היפּש ענדערונגען אין דער צוקונפֿט ווען עס זענען נייַ טאַסקס וואָס דאַרפן ענלעך באַהאַנדלונג.

לעסאָף, איך האָב וואָלט ווי צו דאַנקען יי און פּי סטשאַלימטזעקס משפּחה פאָנד צו דעקן העצאָע אויף פּרינטינג פון דעם ספר.


ינטראָדוקטיאָן


דער ספר איז געשריבן צו די משפּחה – דער נאָענט, ווי גוט ווי די ווייט – און פירן זיך אויף די דזשענעראַ סזאָלימקזיק / שאָלינסקי / סטשאַלימטזעק און יטזקאָוויטז / קיץ. פּערסאָנס נישט בילאָנגינג צו די פאַמיליעס, זענען כירביי וואָרנד וואָס אַ בליק אין, לאָזן אַליין לייענען דעם בוך, קען אָנמאַכן ניט צו גלייבן באָרדאַם. עס איז מיסטאָמע ספּעציעל די גרויס אַמאַונץ פון דאַטן און פּרטים וואָס פאַרשאַפן דעם באָרדאַם. אָבער דאָס איז מיין האָפענונג אַז דאָס איז בעדיעק די דאַטע, און אַזאַ פּרטים ווי די משפּחה – מיט זייער פֿאַרשפּרייט הינטערגרונט און ינטריסץ – וועט דאַנקבאַר. זיי וועלן ראַרעלי זיין פון ינטערעס צו אַן אַוציידער וואָס “קוקן” ין מיט אַ משפּחה, ניט זיין. אָבער פונדעסטוועגן, אַלע פון דאָך באַגריסן ין.

א אַרבעט פון דער נאַטור זייַנען קיינמאָל טאַקע פאַרטיק. וואָס משפּחה פון טריז, ראַרעלי פאַרשטיין ווי ווייט צוריק אין צייט, ווי מיר מייט ווינטשן. און וועגן משפּחה געשיכטע און גשמיות באַשרייבונג, ווי וועט די מאָס און דעלטאַלדזשערינגסגראַדען אויך זיין ינקריסט. ניין דזשענעריישאַנז, און אַ קייט פון איבער 200 יאָר פֿון די ערשטע באַקאַנטע אַנסעסטער ס געבורט צו היינט, די פּרילימאַנערי רעזולטאַטן. איך טראַכטן דעם קען גוט באַרעכטיקן די ויסגאַבע פון מיין פאָרשונג דאָ אין אַ הונדערט יאָר – גוט איבער – פֿאַר מיין פאָטער ‘ס געבורט און אַ ביסל מער יאָרן פון זיין אָנקומען אין קאָפּענהאַגען פון די משפּחה צווייג וואָס טשאָוז דענמאַרק.

פאַמיליעס סזאָלימקזיק און יטזקאָוויטז קען נישט האָבן פאַסטערד וועלט-באַרימט – נאָך – אָבער זיי האָבן אַ שטריך וואָס קיין אנדערע פאַמיליעס: זיי זענען מיינער. דאָס איז אויך געווארן אַ מאָוטאַוויישאַן צו באַקומען סטאַרטעד מיט די אַרבעט פון דיסקרייבינג די צוויי פאַמיליעס גענעאַלאָגיקאַל. נאָך מאָטיוו איז די פאַרלאַנגן צו ופהיטן דעם זכּרון פון – און פאַמיליעראַטי מיט משפּחה מיטגלידער וואָס האָבן ניטאָ פֿאַר. עס איז אַ דערגייונג אַז די מויל צושטעל פון ינאַדיקוואַסי, וואָס איז געווארן די דרייווינג קראַפט: די פאַקס – און אַ באַשרייבונג פון דער משפּחה זאָל זיין ענשריינד אין אַ ספר – דעם ספר – און ניט אין “אַבליוויאַן”.

די ספר איז דיווידעד זיך צוויי הויפּט סעקשאַנז. דער ערשטער קאַנסיס פון דער משפּחה ‘ס געשיכטע אין פוילן, USA, דענמאַרק און ישראל, די רגע כּולל די משפּחה טריז סזאָלימקזיק און יטזקאָוויטז.

אין די אָנהייב פון די בוך (זייַט 23) איז אַ טשאַרט פֿאַר מיין טאַטע, דוד סדזשאַלין, וואָס פון דאָך איז דער זעלביקער פֿאַר זיין זיבן סטשאַלימטזעק-סיבלינגז. דער בוים שאָוז די אָוועס מיר האָבן אינפֿאָרמאַציע וועגן.א ביסל שפּעטער אין די ביכער – אין די סעקשאַנז אויף משפּחה געשיכטע אין פוילן – איז לאָוקייטאַד צוויי קיצער טריז – איין פֿאַר משפּחה סזאָלימקזיק און אַ משפּחה יטזקאָוויטז. דאָס, פון וואָס עס זאָל זיין קיין צווייפל וועגן “וואָס מיר זייַנען טאַלקינג אויף “אין דעם טעקסט. דאַן אַטעמפּטאַד אַ באַשרייבונג פון משפּחה לעבן אין פוילן, זיין עמאַגריישאַן צו די פאראייניגטע שטאַטן, דענמאַרק און שפּעטער צו ישראל, לייווז עס אַזוי גוט ווי משפּחה דזשיאַגראַפיקאַל פאַרשפּרייטן. צו שטעלן די משפּחה ‘ס היסטאריע אין יענע קאַנטריז אין פּערספּעקטיוו , ינפּוץ אויך עטלעכע פון די סעקשאַנז מיט אַן ולטראַשאָרט בכלל און אידישע געשיכטע.

די דאַניש משפּחה געשיכטע ינקלודז אַ פּערסאָנאַליאַ אָפּטיילונג מיט אַ קורץ באַשרייבונג פון יעדער פון די אַכט סטשאַלימטזעק-סיבלינגז וואָס, צוזאַמען מיט זייערע עלטערן – מיין גראַמפּעראַנץ, עלטערן און פּאַולאַ אלטער סטשאַלימטזעק – פאָרמע די האַרץ פון מיין פאָטער ‘ס משפּחה.

דער סעלעקציע פון ימידזשרי האט שוין עפּעס פון אַ באַלאַנסינג פירן. עס איז געווארן טרייד, אַרויס פון די בילדער האָבן שוין בארעכטיגט צו אַזוי פילע משפּחה אַקטיוויטעטן ווי מעגלעך געווען רעפּריזעניד מיט אַ בילד אין דעם ספר. די “וואָס, וואו, ווען?” דעסקריבעס אי גראַפיקאַל און טאַבולאַר יעדער פאַמיליעגרענס אַנטוויקלונג איבער צייט און דזשיאַגראַפיקאַל דיספּערזשאַן.

די רגע הויפּט סעקציע – משפּחה טריז – קאַנסיס פון דעמאַגראַפיק דאַטן אויף יעדער משפּחה און זייערע פּלייסמאַנט אין די משפּחה בוים. פאַמילי טריז זענען דיפיינד ווי מיין פאָטער ‘ס אָוועס און זייערע קינדסקינדער. זייט עס איז יוזשאַוואַלי נישט מאַנאַגעד צו שפּור אנדערע קינדסקינדער פון אַלע מיין פאָטער’ ס אָוועס – ספּעציעל אויף וואָמען ס ‘זייַט – עס איז לאַרגעלי משפּחה בראַנטשיז סזאָלימקזיק און יטזקאָוויטז, וואָס איז בעינג טרעאַטעד. די צוויי משפּחה טריז זענען פּריזענטאַד אין אַ זייט, גערופֿן אַוטליין פֿאָרמאַט. כאָטש עס איז גאַנץ אַ קלאָר דזשענעריישאַנאַל שפּאַלטן, ריקאָלז דעם פֿאָרמאַט קען נישט זיין אַזוי פיל וועגן טריז, אָבער עס איז דער מיילע אַז עס קענען האַלטן פיל אינפֿאָרמאַציע.

דער ספר איז אַ קלאָר פאָרורטייל אין טערמינען פון משפּחה געשיכטע און באַשרייבונג פון פּערסאָנס. דאָס איז מיין דור לאַנג בלייבן אין דענמאַרק, וואָס האט נייע דערמאָנען פון מיין האַווינג-טוישעוו גראַמפּעראַנץ און זייערע קינדער ‘ס לייווז צו די פולאַסט. אַלגעמיין, דאָס קענען שורלי ווערן געזאָגט אַז דער ווייטער אַוועק מענטשן און events זייַנען אין צייט און ווייַטקייט פֿון דעם שרייבער און זיין לעבן, די ווייניקער מסתּמא דאָס איז וואָס זיי זייַנען בעינג דיסקרייבד. אַטטעמפּץ, פֿאַר ביישפּיל ינוואַלווינג די אמעריקאנער משפּחה דורך אַסקינג About ליטעראַטור בייַשטייַערונגען האָבן דעפאַנאַטלי באַצאָלט אַוועק, אָבער עס נאָך האט נישט רעקטאַפייד די ימבאַלאַנס.

קלייבן אינפֿאָרמאַציע פֿאַר ביניען משפּחה טריז איז געווארן אַ לאַנג און דימאַנדינג “אָבער יקסייטינג אַרבעט און איך האַלטן די צו זיין די מיינסטיי פון דעם ספר. ווען דער רעזולטאַט פון משפּחה פאָרשונג, לייענען, איר נאָר טאָן ניט זען אַז דער זאַמלונג פון אינפֿאָרמאַציע איינער איז טאַקען אַ מאָמענט און רופן פֿאַר אַ סעקונדע איז שוין פֿאַר יאָרן.

פערזענלעכע קאָנטאַקט מיט באַקאַנט אַזוי גוט ווי ביז אַהער אומבאַקאַנט משפּחה מיטגליד איז געווארן זייער ריוואָרדינג. סימילאַרלי, אַ positive רעזולטאַט פון אַ זוכן פֿאַר ספּעציפיש דאַטן איז געווען אַ גרויס צופֿרידנקייט. אַזוי איך ווייס זייער גוט וואָס שוועדיש שרייבער און ליטעראַטור היסטאָריאַן, אָסקאַר לעווערטין טראַכטן ווען ער זאָגט: “ער האט וואָס קען נישט וויסן וואָס טריומף עס איז צו ידענטיפיצירן אַן אומבאַקאַנט גראָסער פֿון די 1700ס צו געפֿינען זיין אומבאַקאַנט געבורט און טויט, ער האט נישט טייסטיד געשיכטע ס ‘ינער פאַרגעניגן. “

מענטשן האָבן פאַרשידענע ינטריסץ און כאַביז. קיינער אין די משפּחה זאָל זיין בליימד פֿאַר פיילינג צו קלערן אַז מיין פערדל – ייחוס – איז טאַקע אַזוי שיין און אינטערעסאַנט. דאָס געזאָגט, דאָס איז מיין האָפענונג אַז אַלע משפּחה מיטגלידער פילן אַז די ויסגאַבע פון די רעזולטאַטן פון דער פאָרשונג איז אַ ווערדי וועג פון קאַמעמערייטינג די פּריסידינג דזשענעראַ, ביי.

בשעת דער בוך איז אַ מינדעבאָג, איז סטראַקטשערד אַזוי ווי אַ פּראַקטיש משפּחה האַנטבוך. אָף קורס, ניצן משפּחה טריז אַזוי ווי מעגלעך צו יבערצייגן, פֿאַר ביישפּיל, וועמען איין גרויס קוזינע איז כאַסענע געהאַט צו, און טיימינג פון קיין מאַך צו אַנדערער מדינה יוזשאַוואַלי ינדאַקייטאַד. דער אַלאַוז משפּחה מיטגליד פון קלאַפּ ( “מייגריישאַן”) פאַלאָוד.

פיייקייט צו באַערן פאַרשטאָרבן משפּחה מיטגלידער האָבן בענאַפיטיד פֿון וואָס אין משפּחה טריז, וווּ די אינפֿאָרמאַציע איז מעגלעך צו באַקומען, זענען ליסטעד אי דזשאַהרזעיט און גרייווסייט. אין אַדישאַן – ביי די פאַרבעטונג פון מיין קוזינע, געניאַ זאַהאַוואַה העקקסטשער, לאנדאן, ענגלאַנד – געפֿונען אין דער ספר ס ‘אַפּפּענדיקס 2, אַ פּלאַן פון מאָסאַיק וועסטרע סעמעטערי אין קאָפּענהאַגען. אין דער הייך זענען ספעציפישער משפּחה מיטגלידער ערנסט – צו אַרוישעלפן וויזיטערז אין די “אַלטע מדינה”.

דערקלערונג פון ווערטער און קאַנסעפּס וואָס זענען געשריבן אין ייטאַליקס זענען געפֿונען אין אַ גלאָסאַר ביי די רוקן פון די בוך. א מענטש אינדעקס, וואָס איז לאָוקייטאַד דאַונסטרים פֿון משפּחה טריז צו פאַסילאַטייט פערזענלעכע זוכן, מיט די אינדעקס רעפערס צו דעם בלאַט נומער אויף וועלכע דער מענטש אַפּפּעאַרס אין משפּחה טריז. דאָס זאָל זיין נאָוטיד אַז כאַסענע געהאַט וואָמען זענען אונטער זייער מיידל נאָמען.

דאָס איז ניט אָן עטלעכע פאַרגעניגן געמישט מיט רעספּעקט צו דעם ענין אַז דאָס בוך וועגן פאַמיליעס סזאָלימקזיק און יטזקאָוויטז איז קאַמפּיילד און פֿאַרעפֿנטלעכט אין ירושלים – אין ישראל, אין דעם לאַנד וואו אַזוי פילע פאַמיליעס ‘קינדסקינדער זענען ריזיידינג. עס וואָלט שורלי האָבן צופרידן אונדזער אָוועס.



אָוווערטורע

עס איז געווען צו שפּעט. סטעוואַרדעסס קלאָוזד מיט אַ קליין ערקראַפט ס ‘פראָנט טיר סלאַם. באַלד מיר וועלן קייקלען זיך צו די סטאַרטפּאַס, ער געדאַנק, די סטוערדאַס וועט פּונקט די ביסל אַוועקזעצן אַראָפּ און זיצן מיט זיין געזיכט טאַוואָרדז אונדז און בלעכע פּאַס. פיו מינוט צו: אַזוי וועט זשאן עף קעננעדי ערפּאָרט און לאנג אינזל לייץ ווערן און מיר וועלן שוין זיין זיך איבער דעם אַטלאַנטיק אקעאן.

ער האט ביי זיך אין דער פאַרגאַנגענהייט עטלעכע וואָכן עטלעכע מאָל געווארן אויף דער גרענעץ פון קאַנסאַלינג דער יאַזדע. איצט האט ער איז טאַקע צופרידן מיט דאָס ביסל קנאַקן פּריוועניד אים פֿון מייקינג די לעצטע פאַרצווייפלט ינסטינקט – ניימלי, ין דער שטיל סליפּינג זיך די טיר, דאָרט איז געווען בלויז אַ ביסל מעטער פאָרויס. צופרידן ווייַל ער נו אַז אויב ער ביי דורכגעקאָכט אַזוי, וואָלט די זיכערהייט פּראָצעדור, ער און אנדערע פּאַסאַנדזשערז ביי פּונקט קראָלד צו זיין גאָרנישט צו ציילן קעגן דער באַהאַנדלונג ער וואָלט איצט זיין יקספּאָוזד. דערצו, ער וואָלט נישט האָבן שוין ריפאַנדיד די ערפער. “פאַראָ” האט ער געזאָגט צו זיך. איצט מיר באַקומען די בעסטער זיך פון אים. איך פרעגן אויב מיר וועלן באַלד האָבן עפּעס צו עסן?

שפּעטער, ווען ער וואָקט אַרום אין די גרויס ערקראַפט, ער נאָוטאַסט אַז דאָ און דאָרט געווען מענטשן וואָס רימיינדיד אים פון עמעץ ער נו. ער איז געווען ניט טאַקע זייער סאַפּרייזד ווען ער שפּעטער קאַנפערמד אין זיין האַשאָרע. ער קען קלירלי דערקענען די קנייטש, די פּאָר פון פאָרנט רודערן, אויף די אנדערע זייַט פון די קאָרידאָר, סאַט און פאָט אויף, און וווּ די טיטל איז געווען געשריבן “סזאָלימקזיק – יטזקאָוויטז קודם פאַמילי רעוניאָן” און די ווייטער שורה “פאַראָ, פּאָרטוגאַל.”

ווען, נאָך עטלעכע שעה פון פליענדיק וואָלט אָנשפּאַנען מיין לעגס און ווענט יקספּלאָרינג, עס דעמאלסט אַז די פלאַך איז געווען אָנגעפילט מיט משפּחה, וואָס ער אָדער ביי נישט מעט זינט ער איז געווען אַ קינד, אָדער ניט באַוווסט. עס איז נישט די בלויז משפּחה פֿון ניו יארק סיטי, דער שטאַטן פון ניו יארק און ניו זשערסי, אָבער עס האָט פאַמיליעס וואָס ביי פלאָון פֿון וואשינגטאן דק, פלאָרידאַ, אַריזאָנאַ און אפילו פֿון קאַליפאָרניאַ און דאַן סוויטשט צו דעם גאָרן אין ניו יארק. נאָך פֿון די לאס אנדזשעלעס שטח טאָן קומען מיט ווייזן פלייץ צו אייראָפּע. ווי ביליערד באַללס, שכייניש ראָמען און טיש עדזשאַז ביי פאַרשידענע אַנגלעס, אַזוי איצט דריפטיד באַמערקונגען צווישן די משפּחה אַרום דעם פלאַך. משפּחה בילדער האָט שטודירט “און עס איז געווען אנגעצייכנט פילע סענטענסעס אַז ביגאַן מיט” צי איר געדענקען …”. משפּחה גאַדערינגז געווען שוין אין פול סווינג.

ער האט פּעלץ עס ווי עפּעס פון אַ רעליעף ווען ער לעסאָף אומגעקערט צו זיין אַוועקזעצן, און ער רופט זיך צופרידן ווען ער זעג די פור אַפּראָוטשינג.

“שיוואַס רעגאַל, אַ דאַנק,” האט ער געזאָגט, אַדינג אַ ביסל שפּעטער, “טאָפּל.”

קומענדיקע מאָל ער לוקט צו די פּאָר גענייגט צו – זיין “קאַזאַנז” – זיי ביידע דאָוזד. עס טינטעד אַ ביסל נאַריש שמייכל אויף זיין פּנים און ער קען נישט פֿאַרשטיין ווי ער טאָמיד גאַט דער געדאַנק צו פאַרלאָזן די ערקראַפט.

נישט בלויז העאַטהראָוו, אָבער אַלע פון לאנדאנער ס דריי אנדערע ערפּאָרץ האָבן גלייך פלייץ צו פאַראָ אין די אַלגאַרווע. אַזוי פֿאַר יענע פון די ענגליש צווייג פון משפּחה וואָס ביי אַנאַונסט זייער באַטייליקונג אין דער טאַקינג, עס איז געווען פּונקט אַ שטאָף פון טשוזינג די אַעראָפּאָרט, עס געווען כּמעט בּלאַט. לוטאָן אַעראָפּאָרט איז גאָר דאַמאַנייטאַד דורך low-פּרייז ערליין עאַסידזשעט ס הויפּטקוואַרטיר. ווייט אין דער ריי אין קאָנטראָל, אין איז געווען צוגעוווינט צו וועקסל קערטאַסיז מיט דער פאמיליע, אַוואַדע נישט אַזוי אַלע טאָג, אָבער אויך צו לערנען עלעקטראָנטאַוולענס דעסטאַניישאַנז. עאַסידזשעט גאַנג איז געווען קענטיק. מערסט טעמטיישאַנז פֿאַר זון-סטאַרווד צאָפנדיק עוראָפּעאַנס, אָבער נישט יקסקלוסיוולי. מערסט צווייטיק ערפּאָרץ מיט לעפיערעך נידעריק אַעראָפּאָרט טאַקסאַז, אָבער נישט לעגאַמרע.

אפילו אין מאַי, דער כילעק איז גרויס. זיי ביי סין עס אַזוי פילע מאָל פריער, און נאָך דאָס איז געווען אַ יבערראַשן דעמאָלט, אין בלויז 40 מינוט פאָרן פֿון ירושלים אָופּאַנד די מאַשין טיר ביי בן גוריאָן ערפּאָרט. די לופט איז עפּעס וואָרמער אָבער פיל וועטער אין דער תּל אָבֿיבֿ געגנט. פאַקטאָרס אַזאַ ווי 800 מעטער הייך כילעק צווישן ירושלים און לאָולאַנדז ווי גוט ווי דיפעראַנסיז אין ווייַטקייט צו דער אקעאן ביכייוו ווי זיי זאָל לויט צו די קליימאַטיק לאָז און גיווז די נאַטירלעך רעזולטאַט.

בן גוריאָן אין 2000 איז גערופֿן די פּרויעקט פֿון די מיד-1990ס וואָס וואָלט מאַכן ישראל ‘ס הויפּט אינטערנאַציאָנאַלע אַעראָפּאָרט אפילו ביגער און מאַדערנייזד צו בעסער דינען דעם גראָוינג נומער פון פלייץ און פּאַסאַנדזשערז, וואָס איז דאַן פּרעדיקטעד. נישט גאַנץ ייטיפּיקאַל פֿאַר אַ ישראל פּרויעקט איז בן גוריאָן אין 2000, ערשט אָופּאַנד אין נאוועמבער 2004. אָבער די עלטער און גלענצנדיק איז די נייַע וואָקזאַל 3 איז געווען, צו די פאַרגעניגן פון די טוריס ערייווינג, און ספּעציעל פֿאַר די גראָוינג נומער פון טראַוולערז יסראַעליס, וועמענס פריקוואַנסיז אַניואַלי אקאונט פֿאַר האַלב פון זיין באַפעלקערונג.

עס איז געווען פילע ישראל פאַמיליעס קוועועד ביי על אַלס טשעק צו באַרסעלאָנאַ, פֿון וואָס עס איז געווען רעספּעקט זיך צו פאַראָ. זיי ביי קומען פֿון פילע פּאַרץ פון דער מדינה, און ספּעציעל פֿון די צענטראלע ראָלע.אַלעמען ניו אַלעמען און די אַטמאָספער רימיינדיד כּמעט אויף די פּריוויילינג ביי דער משפּחה ‘ס היימיש “לייט איין אָוונט, אָבער דאָ דאָרט געווען מער מענטשן דערווייל.

די משפּחה איז געווען פערלי פולשטענדיק אין די פלאַך, וואָס נייע וואָס קען רעדן אַריבער די ראָוז. עס איז געווען אין דאַניש. אָבער ווען זיי טייל מאָל געקומען צו זינען, אַז פילע פון דער אַדמיניסטראַציע און דער יינגל מען האָט נישט פֿאַרשטיין וואָס איז געזאָגט, זיי ווענט גלייך צו די העברעיִש אָדער ענגליש. נאָך אַ וויילע, און ווען זיי זענען לאָעט, מען האָט נישט גלייך באַמערקן אַז זיי זענען ווידער מוווד צו די “דאַניש”. אָבער וואָס דאַניש! א דאַניש געמישט מיט אַזוי פילע העברעיִש ווערטער וואָס אַ פּראָסט דאַניש ספּיקינג מער מיסטאָמע וואָלט האָבן אַסומד עס צו זיין גיבעריש ווי איין שפּראַך, וואָס ער זאָל זיי קענען צו פֿאַרשטיין. די אַניוזשואַלי סימפּאַטעטיק און טאָלעראַנט אַדמיניסטראַציע, ביי לאַנג אַקוויעסט אין דעם שפּראַך סיטואַציע.

עפּעס וואָס אַפּעראַנטלי ביי פּרעסט אויף מיט אַ טייל פון דער משפּחה מיטגליד איז געווען די קשיא פון וואָס זיי זענען באַונד פֿאַר אַ משפּחה נעמען-טאַגעדערז מיט מענטשן זיי האָט ניט וויסן.

“עס איז בעדיעק די דעפֿיניציע פון אַ משפּחה נעמען-טאַגעדערז אַז איר ביידע טרעפן די משפּחה, איר אָפט זען, און משפּחה איר ראַרעלי אָדער קיינמאָל מעט פֿאַר,” געזאָגט איין.

“וועלכע איז דער עמעס ציל פון באַגעגעניש מיט מענטשן איר טאָן ניט וויסן אָדער אפֿשר ניט ביי אַלע ינטעריסטיד אין לערנען צו וויסן, נאָר ווייַל דאָס איז די משפּחה” האָט געזאָגט נאָך.

איצט עס איז געווען אַ גרויס צייט אין די דעבאַטע, און פילע פּאַרטיסאַפּייטיד.

“מיר האָבן דער זעלביקער הינטערגרונט, אָדער גלייך אָדער ווייטער צוריק אין דזשענעריישאַנז,” עס איז געווען איינער וואָס האָט געזאָגט.

“איז וואָס? מיר’רע אַלע צוזאַמען קומט פֿון אַדאַם און עווע. “

“אַבסאַלוטלי רעכט. עס איז טאַקע אַ שטאָף פון שטאַפּל כילעק. עס איז נישט זיכער אַז איר טאַפּן דעם שטאַרק משפּחה טייז צו דיין “דריט קוזינע צוויי מאָל אראפגענומען”. “

“וואָס?”

“וועל, איך טאָן ניט גלייך וויסן וואָס עס איז גערופֿן אין אנדערע שפראַכן, אָבער אין ייחוס האָבן סאָט צו קאָודאַפיי און דערקלערן דאָס, מיר פאָרן אַרום און זאָגן אין וואָכעדיק רעדע. זאָל אונדז אָנהייבן ביי נאָטינג אַז די קאַזאַנז זענען קינדער פון סיבלינגז, און דעריבער זיי האָבן געוויינטלעך גראַמפּעראַנץ. אין ענגליש, דער “ערשטער קאַזאַנז” אָדער נאָר “קאַזאַנז”. די קינדער פון די קאַזאַנז איז צווישן רגע קאַזאַנז, “און זיי האָבן געוויינטלעך גרויס-גראַמפּעראַנץ. אַזוי איר קענט רעכענען זיך אַז “דריט קאַזאַנז” זענען קינדער פון רגע קאַזאַנז, “און דעריבער זיי האָבן געוויינטלעך גרויס-גראַמפּעראַנץ עצה -” גרייט גרייט גראַנדפּאַרענץ. “

“איז ימפּלייד. אָבער … “רעמאָוועד”? “

“מיר האָבן אַזוי ווייט ספּאָוקאַן פון” קאַזאַנז “וואָס זיך זענען אין דער זעלביקער דור פֿון זייער פֿאַרשפּרייט אָוועס. ווייל אין פירונג איז נישט אַלעמאָל אַזוי פּשוט ריליישאַנשיפּס צווישן צוויי פּערסאָנס אין די משפּחה, איר האָט צו דערקלערן צוויי פֿארבונדן משפּחה מיטגלידער ינטראָודוסט דער באַגריף פון “אראפגענומען”. עס ינדיקייץ פּונקט ווי פילע דזשענעריישאַנז עס זייַנען צווישן די “קאַזאַנז”. מייַן “דריט קוזינע צוויי מאָל אראפגענומען” איז אַזוי אַ ייניקל פון מיין “דריט קוזינע”. ביסט איר מיט מיר? “

“איז, בעערעך.”

די דיסקוסיע קאַנטיניוד אַ ביסל לאָנגער און דעריבער עבאַד זיך.

“517” האט ער געזאָגט.

“393” זי געזאָגט.

“517”

“393”

“517 יאָר.”

“יאָר? מיר זענען נישט טאַלקינג וועגן אַנטלויפן נומער?”

“ס 517 יאָר צוריק, דעם שפּאַניש אידן געווען יקספּעלד פֿון זייער כאָומלאַנד. אין 1492 2. אויגוסט. טישאַ באב!

“ווי אויב עס איז שוין גענוג דיזאַסטערז פֿאַר דער ייִדיש מענטשן אויף די זייער טאָג.”

“יא, דאָס איז געזאָגט אַז ווען קאָלומבוס, אָדער ווי ער ערידזשנאַלי גערופֿן, קאָלאָן, ווענט זיך צו אַנטדעקן ינדיאַ – אָבער געפֿונען אַמעריקע אַנשטאָט – עס איז געווען בעדיעק אויף דעם טאָג. אידן אין פּאָרטוגאַל – מיט יענע וואָס ביי פלעד פֿון ספּאַין – ביי נאָך פיר אָדער פינף יאָר, רעספּיט, און איז ערשט געוויזן אין די 1496 “

“פאַראָ” זי סייד. “טו שלעכט מיר קען נישט נעמען האַלטן אין ישראל.”

“יא, אָבער איר וויסן ווי גוט ווי איך וואָס די יו עס דעפּאַרטמענט פון אָפּטיילן האט וואָרנד זיין נאַשאַנאַלז קעגן רייזע צו ישראל, צווישן אנדערע טינגז. דערנאָך איר מוזן אָננעמען אַז זיי בלייבן ביי אים. אַזאַ איז געווען די סיטואַציע ווען מיר געווען פּלאַנירונג משפּחה נעמען-טאַגעדערז. און איר קענט נישט טוישן די וועניו פֿאַר טאַקינג אין די לעצטע מינוט. כאָטש די סיטואַציע איצט איז אַנדערש. “

“אָקייַ, אָבער עס איז נישט ישראל ‘ס אַרבעט צו נעדמונטרע די קומענדיק אמעריקאנער טוריס צו דער מדינה. און וואָס וועגן אַלע יענע אמעריקאנער וואָס נאָך באַזוכן ישראל בעשאַס אָפּטיילן ווען זיי זענען וואָרנד? “

“וועל, זיי זענען סימפּלי דיסאַבידיאַנט.”

“און דער פראנצויזיש און בריטיש, און דייטשישער. זיי מייט קומען. “

“צו עטוואָס גראַד, יאָ. אמעריקאנער זייַנען שפּירעוודיק אויף דעם פונט. אין אַדישאַן, טוריזם צו ישראל פֿון דער שטאַט שאַפונג איז געווארן לאַרגעלי אַ פונקציע פון די אַרטיקל וואָס האָט פּלאַץ אין – און אַרום דעם מדינה, ביידע positive און נעגאַטיוו. מלחמה און טערעריזאַם, די ויסבייג אַראָפּ. שלום סילעק און שלום, ויסבייג זיך. “

“פאַראָ” זי סייד ווידער. “אויב קאָלומבוס ביי דיסקאַווערד אַמעריקע, אַזוי די אמעריקאנער משפּחה וואָלט נישט האָבן שוין אמעריקאנער, און זיי ביי גרויס מוט צו טרעפן אין ישראל.”

“איך פרעגן אויב עס וואָלט האָט שוין נאָך אַ יאַט וואָס סונער אָדער שפּעטער וואָלט האָט געפּלאָנטערט אויף עס אַמעריקע, וואָס איז. אין אַדישאַן, צפון אַמעריקע דיסקאַווערד דורך אַ דאַניש עקספּאַדישאַן 20 יאָר פֿאַר קאָלומבוס, וואָס דיסקאַווערד די באַהאַמאַס און קובאַ און פון דאָך געדאַנק ער ביי קומען צו ינדיאַ. “

זי פישט די זשורנאַל אַרויס פון זיין טאַש אין די זיצפּלאַץ צוריק, שלאָגן זיך אויף דער מאַפּע און יקסקליימד: “קוקן, מיר פליען זיין די מעדיטערראַנעאַן ים פֿון זיין מזרח ברעג צו זיין וועסט.”

“רעכט, און אמעריקאנער און קאַנאַדיאַנס דאַרף פליען אַריבער דעם אַטלאַנטיק. אפילו בעלגיע, שווייץ און די פראנצויזיש האָבן זינט אויך עטלעכע וועג. עס איז געווען מערהייט שטיצן פֿאַר די נעמען וואָלט זיין קעפּט אַ נייטראַל אָרט, און עס איז דערפֿאַר אין אייראָפּע ס סאַוטוועסטערן ווינקל, פּאָרטוגאַל. פאַראָ. “

טראָץ פּערסיסטענט רומאָרס וועגן ערליין סטערלינג ס פינאַנציעל דיפאַקאַלטיז, זיי ביי ניט טשיינדזשד די טיקיץ. זיי זענען נאָך מיט סטערלינג נב 475 אַרויסגאַנג אין 9 זיי זענען אין גוטן צייט אַזוי אַז די שטאָט איז געווען נאָר סלאָולי וואַקינג זיך ווי זיי ווענט פֿון פרעדעריקסבערג. דער שאָפער דראָווע זיין הק אַנדערסענס באָולעוואַרד, ניימד נאָך די וועלט באַרימט דאַניש באָבע מייסע שרייבער. טראַכטן אַז עס איז שוין פיר יאָר צוריק צו 200 יאָר פֿאַר זיין געבורט איז געווען אנגעצייכנט טרואַוט די פּלעצער. אין סיטי האַלל נוו ווינקל סאַט דער פּאָעט זיך און פּירד איבער צו טיוואָלי. ווי זיי דראָווע פאַרגאַנגענהייט זיין סטאַטוע, איז געווען מער פון משפּחה מיטגלידער סענטימענטאַל. עס סטראַק זיי ווי דעם מענטש און כייע ריליישאַנשיפּס, ווי דיסקרייבד אין אַנדערסען ס טייער באָבע מייסע איז פּונקט ווי פאַקטיש הייַנט, ווי דעמאָלט, “זיי זענען געשריבן. עס איז געווען א געזעלשאַפט וואָס ביי טשיינדזשד – מער דעמאָקראַטיש? מער טאָלעראַנט? איצט עס הערט זיך אַלע אַזוי איינער פון דער נייַער מיעט קאַמיוניטיז וואָס האַלטן אַז דאָס איז די גרויס דאַניש מערהייט צו זיין “נøפלעס” ווייַל עס אַלאַוז זיך צו זיין אַנדערש – ווי זיי. און דאָס איז אמת.

עס זיי כערד קיין פייף פֿון דער אַטראַקשאַנז אין דעם גאָרטן ווען זיי פּאַסט טיוואָלי, כאָטש ניט פֿון די “שעד”. נאָר שפּעטער אין דעם טאָג, עס וואָלט אַוואַדע זיין פילע מענטשן וואָס וואָלט ניצן די גוטע וועטער פֿאַר די סעזאָן ס ערשטער טאָורס פון אַטראַקשאַנז.

דער שאָפער סוואַנג אַראָפּ ניו קאָנגענסגאַדע פּאַסט נומער 6 – די פילע-יאָר-אַלט צענטער פֿאַר דער ייִדיש קאַווע אין דענמאַרק – טשריסטיאַנסבאָרג און דעמאָלט רעכט פאַרביי די גלענצנדיק לאַגער וועקסל ביניען. זינט די מאַשין איז אין דעם מיטל פון די בריק, זיי פּערפאָרמד די מאַנדאַטאָרי קאָפּ טורנינג צו האַלטן די אָפּערע הויז, לאָוקייטאַד און זענען ריפלעקטיד אין די וואַסער. “טאָוסטער” – לויט קøבענהאַוונערווידדעט – איז געווען ינאָגערייטיד אין פרי 2005. עס איז געווען כּמעט קיין פאַרקער, און זיי ריטשט זיך געשווינד צו די קאָפּענהאַגען אַעראָפּאָרט אין קאַסטרופּ, וווּ זיי זענען שטעלן אַוועק אין דער “פליגל” פון דעם נייַעם טערמינאַל 3 איז גערופֿן. זיי ראָולד די באַגאַזש אַרייַן די וואָקזאַל און נו ווי צו אָפּשאַצן די פונקטיאָנאַליסט אַרקאַטעקטשער פון די ילאָנגגייטאַד ייסאָסאַליז דרייַעק פון אַ ביניען. דאַניש דיזיין – ביי זיין בעסטער. אין דורכפאָר זאַל זיי טאָקט וועגן אַז עס זענען נישט פילע ערפּאָרץ וווּ ביידע ינבאַונד און ודרעדזש-פֿאָרווערטס וועט ווערן געפֿירט דורך דער זעלביקער זאַל און דערפֿאַר האָבן די געלעגנהייט צו טרעפן יעדער אַנדערער.

עס איז געווען אַ סיטואַציע טיפּיש פּעקל יום טוּב. שיטער אָרט פֿאַר לעגס און דעם יום טוּב שטימונג פֿון די אָנהייב. זיי בילט סמåפאָרדאָממע געקומען פֿאָרווערטס און געזאָגט מיט אַ איין שטימע “איצט קוק גוט צו דיין כאַווער פּאַסאַנדזשערז, איר וועט מיסטאָמע נישט זען זיי ניכטער זיך די לעבן וואָך”. פּאָרטוגאַל ס אַלגאַרווע, דרום-פייסינג ברעג איז אַ קלאַסיש טשאַרטערמåל פֿאַר דאַנעס און אנדערע צאָפנדיק עוראָפּעאַנס, און דער רייזע יוזשאַוואַלי האָבן צוויי פּערפּאַסיז. דער ערשטער – “זון, סאַנד, ים” און די רגע – “בוז”. אָדער וויצע ווערסאַ. צו זיין שיין, אַ סאַך גאָוינג אויף טריפּס צו די “קאַלטשעראַל” אַטראַקשאַנז אין דער געגנט, פילייכט צו מאַכן זיך אַ ביסל אויף מיין געוויסן. כאָטש די דאַניש משפּחה ‘ס ציל איז געווען גאָר אַנדערש, דאָס איז אַוואַדע קיין יום טוּב שטימונג איז פעלנדיק.

ווי דער ערקראַפט האָט אויסגעלאשן, פּאַסאַנדזשערז קען זיין אין איין בלאַט פּונקט דערזען די øרעסונד בריק. דער 16 קילאמעטער לאַנג בריק און טונעל פֿאַרבינדונג צווישן דענמאַרק און שוועדן סטוד גרייט ביי די ינטערסעקשאַן צווישן די פֿריִער און דעם מאַלעניאַם און איז אַ דענקמאָל צו קאָואַפּעריישאַן און אינזשעניריע. ניט כידעשדיק אַז דאַניש אינזשעניריע קאָמפּאַניעס זענען רעפּריזעניד אין פּראַדזשעקס ין דער פרעמד אין אַ דיפּלאָם ווייט יקסידינג וואָס זיין גרייס דזשאַסטאַפייז זיי.

שוועדן ס רגע לאַרדזשאַסט שטאָט, גאָטהענבורג, איז ביוטאַפלי לאָוקייטאַד און קעראַקטערייזד דורך זיין גרויס פּאָרט. די שטאָט ‘ס באַפעלקערונג זענען באַקאַנטע צו זיין ינטעריסטיד ספּאָרט, און מיט די שטאָט’ ס ינוועסמאַנט אין גוטע ספּאָרטינג פאַסיליטיז, עס איז אויך געווארן ריוואָרדאַד מיט אַזוי פילע אינטערנאַציאָנאַלע ספּאָרט קאַמפּאַטישאַנז האָט טאַקען אָרט לעצטנס אין גאָטהענבורג. אויף דער יאַזדע זיך צו לאַנדוועטטער אַעראָפּאָרט, קראָסט די וללעווי סטאַדיום, וווּ די וועלט אַטלעטיקס טשאַמפּיאָנשיפּס האָט פּלאַץ אין 1995 און וווּ די קאָראַספּאַנדינג אייראפעישער טשאַמפּיאַנשיפּ איז געווען א העלד אין 2006. ווען זיי ריטשט די שטאָט מיטן, זיי ניו פּונקט ווען צו דורכפירן די אַבליגאַטאָרי קאָפּ טורנינג צו האַלטן די אָפּערע הויז, לאָוקייטאַד און זענען ריפלעקטיד אין די וואַסער. די שטוב איז געווען ינאָגערייטיד צען יאָר פריער, און עס איז סיינד דורך יאַן יזיקאָוויטז. יזיקאָוויטז – ניט משפּחה, פֿארבונדן – איז אויך דער אַרכיטעקט פון די שטאָט ‘ס היגהלי אַקליימד ייִדיש עלטער האָוסינג.

פאַרקער איז געווען נאָענט, אָבער עס פלאָוד סמודלי מיט הויפּט פרעמד מאַנופאַק-ראַן בראַנדז. אינטערעסאַנט אַז אַזוי פילע סוועדעס אַפּט זייער הדזשעממעפאַברי-דייסעקטאַד וואָלוואָס און סאַאַב’ער. זענען פרעמד מאַן מער טשיקאַווע און האָבן מער פּרעסטיזש? בעסער איך מעשאַער עס איז נישט?

און דאַן עפּעס מאָדנע. אין אַ צאָל פון ערקראַפט בילאָנגינג צו, ריספּעקטיוולי, צפון אמעריקאנער, אייראפעישער און ישראל ערליינז ביגאַן קליין און גרויס גרופּעס פון פּאַסאַנדזשערז כּמעט סיימאַלטייניאַסלי, ווי אין אַ גרויס וואָג בראָט קאַנספּיראַסי ין דער שטיל אָבער רעזאַלוטלי צו זוכן זייערע כאַטע. נידער פלי קאָמאַנדע אָדער מעדפּאַססאַגערערע נאָוטאַסט עפּעס ומגעוויינטלעך. ווי אויב עס געווען ומזעיק בונד צווישן זיי – משפּחה טייז – זיי יעדער פּולד אַוועק אַ בוך אַרויס פון האַנט באַגאַזש. דערנאָך פאַמבאַלד די פאלגענדע קנעפּל, געפֿונען דאָס, פּרעסט און פּושט די זיצפּלאַץ צוריק אַזוי איין טרעפּל צוריק – נישט מער, זיי וואָלט דאָך בעסער נישט פאַלן שלאָפנדיק. אַזוי זיי יגערלי שטודירט די גריייש ספר דעקן, קאַנווינסט ווי זיי געווען וועגן צו געפֿינען אַ סימבאָל פון דער מדינה זיי ביי פּונקט שטעלן הינטער אים. אָבער, נישט. “פאַראָ,” געדאַנק די מערסט און סנאָרטיד, בשעת די בלייד פון דעם ספר ‘ס ערשטער בלעטער גריייש דורך.דערנאָך זיי לינד נו צוריק אין די זיצפּלאַץ, טערנד צו בלאַט 23 און ביגאַן צו לייענען:

.


Leave a comment